Pages

snow purple

Followers

Saturday, 24 September 2016

Wake up

Assalammualaikum. Lama rasanya tak tulis something yang open. I mean not about me, but we, us, human, surrounding. 

Pernah tak kau rasa dunia tak adil. Seolah-olah dia menghukum kau. Kau tengok kejayaan orang di saat kau jatuh tersungkur. You’re so upset and wonder if it is your fault? Or maybe you’re just a dumbass? Oh god,, please don’t dear!! life is beautiful. And beautiful way to learn is learning from your mistake. Hidup tak selalu indah, tapi kita boleh mengindahkan hidup kita, we are responsible for our happiness not other, bear it in mind =)

Kau tahu, tuhan maha adil. Tak selamanya kau di atas sayang, dan tak selamanya kau di bawah. Tapi, bila diuji, bangkitlah. Dia rindu kau. Dia yang maha Esa mahu lihat kebangkitan seorang Engkau! Tak rasake yang tuhan tu adil? Kau tengok orang tu happy, lepastu kau pun doklah berangan nak life macam dia, “takde rasa bersyukur ke?” kau tak tahu apa yang dia hadap. Kau tak nampak apa yang dia fight. Mungkin dia ada family problem, mungkin dia senang depress, mungkin dia ada anxiety disorder, mungkin dia ada penyakit merbahaya, mungkin parents dia pergi masa dia hadap peperiksaan penting, mungkin bakal suaminya seorang kaki pukul MUNGKIN yang terlalu banyak kemungkinan yang engkau tidak nampak. Yang selalu kau pandang satu senyuman di wajahnya yang buat kau rasa dia ada happy life. Kau, aku kita, tidak tahu kisah sebenar, tapi cuba berlagak sebagai hakim. 

Untuk engkau, dia cuba untuk wujudkan kehidupan bahagia dia. Dia senyum sebab dia tak nak merosakkan mood orang. Dia senyum sebab dia tahu kuasa sebuah senyuman. Bila kau ada masalah, cuba senyum kejap. Yakin dalam hati kau boleh handle semua tu. Kau kena confident, kau kenal diri kau. Then, find a way to be happy, to manage your life. Kalau kau student, takkan 24 hours hadap buku? Come onlah, get a life! Spend time with your family, friends. 

Bila orang tegur kau, have a positive view. They want u to be better. Betul, kita ialah kita. Suka hatilah kita nak jadi apa. Konon tak nak jadi fake kan? Then make it real, not fake it. Akupun manusia. 

Aku ni jenis manusia yang annoying gila. Dulu aku baik (acacah je ni) tapi aku penat hadap sikap manusia. So aku decide to be someone yang annoying. Tapi annoying aku bertempat. Bukan apa, masa aku baik dulu, orang pijak kepala aku. Lama2 aku fed up lah. Dari someone yang susah nk dengar suara kepada someone yang lantang bersuara. Tapi kadang2 aku malas nak bersuara. Aku perhati je manusia2 yang berlumba tunjuk hebat. Dulu bila aku bagi pendapat, orang buat bodoh, aku biar je. Tapi sekarang bila aku bagi idea, aku akan pertahankan idea tu. Lainlah kalau terang2 dah salahkan. 

Kau tahu, perubahan tu perlu. Tapi ke arah kebaikan. Kadang kita rasa kita betul, cuba ambil nafas, ambil masa, renung balik, mungkin silap kita. Betul mungkin silap kita, sebab kita manusia. Jangan lupa sahabat, kita manusia. Kita ada limit. 

No comments:

Post a Comment